Що таке булінг?

Булінг – це моральне, або фізичне насильство, агресія у будь-якій формі, або будь-які інші дії, вчинені з метою викликати страх, тривогу, підпорядкувати особу своїм інтересам, що мають ознаки свідомого жорстокого ставлення.

Права та обов’язки учнів

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про загальну середню освіту» учень – це особа, яка навчається і виховується в одному із загальноосвітніх навчальних закладів, зарахування до яких, як правило, здійснюється з 6 років.

Відповідно до ст. 53 Закону України «Про освіту» учні як здобувачі освіти мають право на:

навчання впродовж життя та академічну мобільність;
індивідуальну освітню траєкторію, що реалізується, зокрема, через вільний вибір видів, форм і темпу здобуття освіти, закладів освіти і запропонованих ними освітніх програм, навчальних дисциплін та рівня їх складності, методів і засобів навчання;
якісні освітні послуги;
справедливе та об’єктивне оцінювання результатів навчання;
відзначення успіхів у своїй діяльності;
свободу творчої, спортивної, оздоровчої, культурної, просвітницької, наукової і науково-технічної діяльності тощо;
безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці;
повагу людської гідності;
захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти;
отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування);
користування бібліотекою, навчальною, науковою, виробничою, культурною, спортивною, побутовою, оздоровчою інфраструктурою закладу освіти та послугами його структурних підрозділів у порядку, встановленому закладом освіти відповідно до спеціальних законів;

3. Учні як здобувачі освіти зобов’язані:

виконувати вимоги освітньої програми (індивідуального навчального плану за його наявності), дотримуючись принципу академічної доброчесності, та досягти результатів навчання, передбачених стандартом освіти для відповідного рівня освіти;
поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;
відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля;
дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, а також умов договору про надання освітніх послуг (за його наявності).
повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.

4. Здобувачі освіти мають також інші права та обов’язки, передбачені законодавством та установчими документами закладу освіти.

Залучення здобувачів освіти під час освітнього процесу до виконання робіт чи до участі у заходах, не пов’язаних з реалізацією освітньої програми, забороняється, крім випадків, передбачених рішенням Кабінету Міністрів України.

 

Учням забороняється:
· допускати прояви грубості, вульгарності;

· палити у приміщеннях і на території навчального закладу;

· використовувати петарди;

· вживати алкогольні вироби, наркотичні та токсичні речовини;

· псувати державне, громадське та особисте майно.

Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладах освіти

1. Учасники освітнього процесу подають заяву керівництву закладу освіти або його засновнику про випадки булінгу по відношенню до дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.

2. Керівник закладу освіти або його засновник розглядає заяву в день її подання та видає рішення про проведення розслідування.

3. Проводиться повне та неупереджене розслідування щодо випадків булінгу (цькування) з залученням осіб від яких отримали інформацію.

4. Керівник закладу освіти для прийняття рішення за результатами розслідування створює наказом комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) та скликає засідання. До складу комісії входять педагогічні працівники (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, керівник закладу та інші зацікавлені особи. для прийняття рішення за результатами розслідування та виконання відповідних заходів реагування.

5. Рішення Комісії реєструється в окремому журналі, зберігається в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

6. Потерпілий чи його/її представник також можуть звернутися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служб у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).


 

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причених до булінгу (цькування)

1. Якщо комісія, створена для розгляду випадку булінгу (цькування), визнала, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, то керівник навчального закладу в обов’язковому порядку повідомляє про це ювенальній поліції сектору превенції Старокостянтинівського відділу Національної поліції. У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутися до органів Національної поліції із заявою.

Телефони довіри

§ Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00);

§ Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000;

§ Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або

0 800 500 335;

§ Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20;

§ Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 75;

§ Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103;

§ Національна поліція України 102.

Виконується рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.

Надаються соціальні та психолого-педагогічні послуги здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу.

4. Керівником закладу освіти або уповноважені ним особи відповідно до Закону здійснюють контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькування) в закладі освіти.

5. Визначаються відповідальні особи, причетні до булінгу (цькування ) та накладаються адміністративні стягнення:

Цькування неповнолітнього карається штрафом від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850 та 1700 гривень відповідно) або громадськими роботами від 20 до 40 годин.

Така ж поведінка, вчинена групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, передбачає штраф від 1700 гривень до 3400 гривень або громадськими роботами від 40 до 60 годин.

За булінг, вчинений малолітніми або неповнолітніми особами віком від 14 до 16 років, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють.

Якщо керівник закладу освіти не повідомить уповноважений підрозділ органів Національної поліції України про відомі йому випадки цькування учасників освітнього процесу тягне за собою накладання на нього штрафу від 50 до 100 неопадоткованих мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до 1 місяця з відрахуванням до 20 % заробітку.

Як запобігти булінгу в учнівській спільноті

   Агресор і жертва мають приблизно однакові стартові позиції, які призвели до булінгу. Невпевненість у собі одного та бажання ствердитись за рахунок слабшого проти невпевненості в собі та відсутності можливості постояти за себе. У цій битві немає переможців, тому допоможіть дітям вийти із ситуації «безболісно»

   Якщо ви помітили або запідозрили булінг, повідомте адміністрацію навчального закладу.

   Не приховуйте випадки булінгу в класі заради збереження репутації школи.

   Доведіть до відома батьків дітей ситуацію з обох сторін конфлікту.

Залучіть психологічну службу до розв’язання проблеми.

   Не ігноруйте прояви агресивної або провокативної поведінки учнів. Негайно втручайтеся у конфлікт.

   Не підтримуйте жодну сторону учасників конфлікту.

   Ретельно аналізуйте причини виникнення булінгу. Не шукайте винного.

   Допоможіть однокласникам потурбуватися про того, кого ображають. Будьте неупередженими у своїх оцінках, діях і висловлюваннях.

   Говоріть з учасниками конфлікту наодинці. Не вимагайте від них публічних пояснень чи вибачень.

   Створіть умови, щоб ситуація не повторилася.

   Розкажіть дітям, що таке насилля. Можливо, булери самі потерпають від агресії батьків, старших братів або сестер і просто копіюють звичну модель поведінки.

   Створіть у класі атмосферу довірливого спілкування, шукайте спільні інтереси, об’єднуйте дітей.

   Будьте прикладом толерантного й виваженого ставлення до інших.

Покажіть дитині, що вона не наодинці з проблемами, підтримайте її й дайте зрозуміти, що вона може розраховувати на вашу допомогу.

Проконсультуйтеся з практичним психологом. Не залишайте справу, як є, сподіваючись, що ситуація сама зійде нанівець. Без допомоги фахівця не обійтися.

Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладах освіти

 

  1. Учасники освітнього процесу подають заяву керівництву закладу освіти або його засновнику про випадки булінгу по відношенню до дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.
  2. Керівник закладу освіти або його засновник розглядає заяву в день її подання та видає рішення про проведення розслідування.
  3. Проводиться повне та неупереджене розслідування щодо випадків булінгу (цькування) з залученням осіб від яких отримали інформацію.
  4. Керівник закладу освіти для прийняття рішення за результатами розслідування створює наказом комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) та скликає засідання. До складу комісії входять педагогічні працівники (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, керівник закладу та інші зацікавлені особи. для прийняття рішення за результатами розслідування та виконання відповідних заходів реагування.
  5. Рішення Комісії реєструється в окремому журналі, зберігається в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.
  6. Потерпілий чи його/її представник також можуть звернутися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служб у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування)

1.     Якщо комісія, створена для розгляду випадку булінгу (цькування),  визнала, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, то керівник навчального закладу в обов’язковому порядку повідомляє про це  ювенальній поліції сектору превенції Старокостянтинівського відділу Національної поліції;

2.     У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутися до органів Національної поліції із заявою.

 

 Телефони довіри  

§  Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00);

§  Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000;

§  Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або

 0 800 500 335;

§  Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20;

§  Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 75;

§  Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103;

§  Національна поліція України 102.

План заходів щодо профілактики булінгу 2022– 2023 навчальний рік

Назва заходу

Класи

Термін проведення

Відповіальний

1

Провести в школі тиждень протидії

поширення булінгу «Стоп, булінг»

1-9 кл

Вересень,

І тиждень жовтня

Педагог-організатор, кл. керівники

2.

Тренінгове заняття «Профілактика

булінгу в учнівському середовищі».

5-9 кл.

Жовтень

Класні керівники

3.

Поради «Як допомогти дітям упоратися

з булінгом».

1-9 кл.

Протягом року

Класні керівники

4.

Години спілкування на тему: «Кібербулінг».

9 кл

Протягом року

Класні керівники

5.

Корисні правила-поради для профілактики

і подолання кібер-булінгу.

9 кл.

Протягом року

Класні керівники

6.

Перегляд відео презентацій «Булінг в

школі.  Як його розпізнати», «Кібербулінг

або агресія в інтернеті: Способи розпізнання

і захист дитини».

5-9 кл.

Листопад-Грудень

Педагог-організатор

7.

Круглий стіл для батьків «Поговоримо про

булінг та кібербулінг».

Батьки

Грудень Травень

Педагог-організатор

8.

Поради батькам, щоби зменшити ризик

булінгу та кібербулінгу для своєї дитини.

Батьки

Грудень Травень

Класні керівники

9.

Міні-тренінг «Як навчити дітей безпечної

поведінки в Інтернеті».

2-4 кл.

Січень -

лютий

Класні керівники

10.

Круглий стіл для педагогічного колективу

«Безпечна школа. Маски булінгу».

Пед. колектив

Березень

Педагог-організатор психолог

11

Перегляд відеороликів «Нік Вуйчич про

булінг у школ», «Булінг у школі та як з

ним боротися – говоримо з Уповноваженим Президента України.», «Зупиніться!!! МОЯ

Історія про Булінг і Кібербулінг».

1-9 кл.

Протягом року

Педагог-організатор

12

Складання та розповсюдження серед учнів

1-9 класів листівок на тему « Не стань

жертвою булінгу»

1-9 кл.

Березень

Педагог-організатор,

13

Конкурс-виставка плакатів на тему

Шкільному булінгу скажемо – Ні!»

5-9 кл.

Березень

Класні керівники

14.

Бесіда – тренінг «Віртуальний терор:

тролінг і кібербулінг».

6-8 кл.

Квітень

Класні керівники

Контакт

 

Адреса:

с.Попівці, вул. Гагаріна 23

Хмельницького району

Хмельницької області

  

E-mail:

popoveckijnvk@gmail.com

Змінити


Змі